Тематичні статті

Ерготерапія: я можу бути самостійним

Щоби зрозуміти, що таке ерготерапія і для чого вона потрібна, варто уявити собі ситуацію, коли ви хочете прочитати цю статтю, однак, у вас не виходить відкрити ноутбук. А потім, ви не можете натиснути на кнопку, щоби його ввімкнути. Ерготерапія — це те, що може вам допомогти виконувати, здавалося б, звичайні, побутові дії.

Що таке ерготерапія?

Термін «ерготерапія» в перекладі означає «лікування дією». Це реабілітація, що базується на розвитку, відновленні й підтримці функціональних можливостей людини, які необхідні для виконання значущих для неї дій.

Заняття з ерготерапії можуть виглядати не так, я ви звикли. Робота з дітьми найбільше зосереджена навколо гри та навчання. А до роботи залучається не лише дитина, а й сім’я, лікар, вчитель та інші люди, які є частиною її життя.

Які цілі ерготерапії?

Щоденне життя складається з багатьох завдань та дій.

У дітей основні завдання це: самообслуговування (харчування, туалет, одягання), продуктивність (відвідування навчальних закладів, школа садок, гуртки) та відпочинок (гра, улюблені заняття та хобі).

У результаті занять з ерготерапії дитина повинна досягти максимальної самостійності у своїй діяльності — підвищити навички самообслуговування, стати більш соціально активною, отримати можливість реалізовувати свій потенціал.

Для когось це може бути здатність повністю одягнути себе, піти до туалету, вчитися в колективі, а для когось великим досягненням стане можливість просто утримувати ложку. Усе це дуже індивідуально.

Для чого дитині самостійність?

Деякі діти з кращим успіхом закінчують навчальні заклади, стають впевненішими в собі, щасливішими. Важливо й те, що батькам стає набагато простіше опікуватися дитиною, а дитина не відчуває себе залежною, перестає маніпулювати.

Переваг ерготерапії з дітьми дуже багато. Важливо якомога раніше визначити проблему і втрутимось у неї, — тим ефективнішим буде результат.

Дітям із якими проблемами потрібна ерготерапія?

Цей метод терапії добре зарекомендував себе для реабілітації дітей із ДЦП, синдромом Дауна, аутизмом, затримкою психомоторного розвитку і іншими захворюваннями. На заняття до ерготерапевта також приходять діти, після перенесених інсультів. Заняття з ерготерапевтами використовуються в педіатрії, геріатрії та психіатрії.

Допомога дітям із затримками розвитку вивчає щоденні завдання (наприклад, купання, одягання, чищення зубів та самостійне харчування).

Як працює ерготерапевт?

Передусім, ерготерапевт має зрозуміти, які обмеження і як впливають на якість життя пацієнта, яка діяльність страждає. Ерготерапевт опитує оточення пацієнта про його соціальну взаємодію, умови проживання та навчання. Завдяки виявленню проблем і ресурсів пацієнта, фахівець будує програму реабілітації у такий спосіб, щоби вивести дитину на її максимальний рівень функціонування, самостійності в тій чи іншій сфері діяльності.

Ерготерапевт аналізує та працює над такими показниками, як сила, увага, координація, організація та самообслуговування.

Ерготерапія може також містити внесення змін у навколишнє середовище дитини, наприклад, її школу чи будинок, щоби допомогти дитині бути більш незалежною.

У яких повсякденних завданнях можна розвивати незалежність дитини?

  • Тонкі рухові навички: координація дрібних м’язів руки (зазвичай, у координації з очима). Щоби дитина могла тримати, досліджувати та маніпулювати іграшками чи предметами, такими як: олівець, ложка, зубна щітка. Тонкі рухові навички використовуються в таких видах діяльності, як письмо, шнурування, годування та використання ножиць.
  • Готовність до навчання та школи: ці заходи, як правило, є очікуваними вимогами під час відвідування дитячого навчального закладу. Наприклад: малювання зображень, вирізання, поведінка дитини на робочому місці, виконання завдання, виконання інструкцій та завдань.
  • Навички самообслуговування: маніпуляція ножем та виделкою для самостійного харчування, одягання (шнурування, защіпання гудзиків), самостійне використання ванної кімнати (особиста гігієна та туалет).
  • Навички гри: це ті, які використовуються в повсякденній грі, такі як: різання, розмальовування та відгадування головоломки, а також творчі, соціальні та комунікативні вимоги.

А якщо чогось не можна навчити дитину, у неї просто не вистачає своїх ресурсів, як бути тоді?

Іноді для досягнення результату потрібно адаптувати оточення під конкретну дитину. Наприклад, дитина з ЦП не може тримати ложку, сила його захоплення не дозволяє це зробити. Ерготерапевт може порадити зробити товстішу ручку. Здавалося б, дрібниця, але дитина зможе самостійно їсти, і це дуже важливо для неї.

Трапляється, що батьки виконують ті дії замість дитини, які вона фізично в змозі виконати. Це відбувається через страх, наприклад: батьки бояться, що дитина може втратити рівновагу, під час самостійного виконання особистої гігієни. У такому випадку фахівець пропонує встановити поручні, щоби дитина могла однією рукою спиратися на них і сама себе обслуговувати. Психологічно для неї дуже важливо, що вона могла сама про себе подбати.

Допоміжні засоби необхідні?

Команда Innovo Kids вже писала про користь використання та комбінування допоміжних засобів у статті «Обмеження в головах, а не візках». Фахівець може рекомендувати конкретному пацієнту допоміжні технічні засоби реабілітації: ортези, візки, ходунки, ролатори, вертикалізатори і т. ін.

Наприклад, ми часто стикаємося зі словами батьків «дитина не працює руками». Насправді ж, ми бачимо, що положення в якому, зазвичай, працюють із дитиною батьки — неправильне та не зручне для неї. Ми пояснюємо це, садимо дитини у відповідне положення, внаслідок чого дитині не потрібно концентруватися на контролі власного тіла, відтак обсяг функцій зростає.

Яка результативність ерготерапії?

Багато залежить від того, якою є ціль ерготерапії для дитини. Є короткострокові цілі, які, можливо, досягти безпосередньо під час роботи в центрі реабілітації, а є — довгострокові. Ми з батьками завжди це обговорюємо й обов’язково даємо їм рекомендації щодо занять із дитиною вдома: розписуємо докладно вправи, радимо, які ігри, заняття включати в подальший процес реабілітації.

Важливо, що ми працюємо за принципом мультидисциплінарної команди, до складу якої входять різні фахівці: фізичний терапевт, ерготерапевт, невролог, психолог, педіатр. За такого комплексного підходу реабілітація більш ефективна. І під час виписки рекомендації батькам надає кожен фахівець.
Чи є протипоказання до проведення ерготерапії?

За станом здоров’я протипоказань практично немає. Наприклад, розвивати дрібну моторику, робити пасивну гімнастику можна, навіть, за важких станів. Ерготерапевт відштовхується від стану конкретного пацієнта й залежно від нього пропонує план терапії. Завжди можна досягти певних результатів. Для дитини ерготерапія — це ще й нові емоції, радість від власних досягнень та підвищення якості власного життя.

Неоціненна емоція, яку отримує як ерготерапевт, так і пацієнт, це коли дитина промовляє та усвідомлює слова: «Я вже можу зробити це сама».

Статтю підготував фізичний терапевт Ігор Маслянко.