Поради

Формування навичок купання та одягання

Які ваші думки щодо двох різних сценаріїв?

У верхньому ряду фотографій мати зайнята думкою про інші речі під час купання дитини, майже не взаємодіє з дитиною, окрім прямої дії купання. Як ви вважаєте, чому це відбувається, і як на вашу думку можна вплинути на дитину?

Чи визнаєте ви, що так відбувається у вашій власній практиці з дитиною? Буває дуже легко, працюючи з дитиною та вихователем проводити значну частину часу, взаємодіючи з вихователем та не спілкуючись безпосередньо з дитиною. Як ви вважаєте, чому це відбувається і що ви можете зробити, щоб це змінити?

 

Регулярне купання важливе для всіх дітей. Проте, можуть виникнути труднощі під час купання дітей з особливими потребами.

Коли дитина дорослішає, то труднощі збільшуються. Ось кілька ідей, які можуть полегшити купання:

  • Докладайте всіх зусиль, щоб допомогти дитині взяти участь у самостійному купанні.
  • Залучайте дитину все більше і більше до процесу, поки вона не зможе купатися без допомоги, якщо це можливо.
  • Для багатьох дітей рівновага є проблемою навіть під час сидіння. Використовуйте допоміжні засоби, які допоможуть стабілізувати положення дитини, зберегти рівновагу і залишитися в положенні, де вона має найбільше контролю, це допоможе полегшити купання.

Трапляється, що батьки виконують ті дії замість дитини, які вона фізично в змозі виконати. Це відбувається через страх, наприклад: батьки бояться, що дитина може втратити рівновагу, під час самостійного виконання особистої гігієни. У такому випадку фахівець пропонує встановити поручні, щоби дитина могла однією рукою спиратися на них і сама себе обслуговувати. Психологічно для неї дуже важливо, що вона могла сама про себе подбати.

 

Формування навичок роздягання та одягання

Дітей з особливими потребами, як і інших дітей, слід заохочувати з раннього віку до формування навички самостійного одягання. Однак, важливо не змушувати до засвоєння навичок, які все ще занадто важкі для її рівня розвитку.

Діти можуть засвоїти навички одягання в різному віці, залежно від того, якого значення батьки надають навчанню.

Важливо використовувати одягання як можливість допомогти дитині розвиватися у багатьох сферах одразу: обізнаність, рівновага, рух і навіть мова.

Допомога дитині здобути навички одягання вимагає часу і терпіння.

Нехай вона намагається зробити якнайбільш самостійно. Будьте готові допомогти, якщо стає занадто важко, але лише стільки, скільки необхідно.

Положення для одягання

Спробуйте одягнути дитину в різних положеннях, щоб побачити, що найкраще працює.

Лежати на боці часто є хорошим положенням для дитини зі спастичністю.

Щоб допомогти дитині одягнутися сидячи, переконайтеся, що положення стійке. Ви можете їй допомогти тримаючи стегна зігнутими, і нахиливши тулуб вперед. Якщо дитина сидить не впевнено, спробуйте посадити її в куточок. Допоможіть дитині знайти найбільш комфортне положення для одягання.

 

ПРОПОЗИЦІЇ

  • Якщо одна рука чи нога більше уражена, ніж інша, почніть одягання з більш ураженої сторони.
  • Покладіть одяг там, де дитина може його бачити і на доступній відстані.
  • Допоможіть дитині розпочати одягання, але дайте їй можливість закінчити самостійно.
  • Якщо дитина може все зробити сама, дайте їй час.
  • Хваліть, коли в дитини добре виходить, або вона дуже старається.
  • Використовуйте вільний, легкий в одяганні одяг.

 

Статтю підготував фізичний терапевт Ігор Маслянко.